24 óra margójára: Ultrabalaton 4 fős váltóban futva, majd Siófok-Pécs bringával megállás nélkül

  Szó volt róla, hogy indít az Egyesület egy blogot, ahová amolyan tapasztalatok megosztása szinten írogatunk majd posztokat. Gondoltam, hogy most valami ilyesmit készítek versenybeszámoló helyett. Szóval így nézett ki az én táplálkozásom. Tudományos nem alátámasztott, némi tervszerűséget azért követő, de semmiképpen sem dogmatikus írásnak szánom. Egyszerűen elmondom, hogy volt.

4 fős váltóban neveztünk. Három szakaszban 55 km-et vállaltam 24-19,3-12,3 eloszlásban. Biztonsági 5:20/km átlagot adtam meg a kalkulátorban, így csak elsőre tűnt betegnek a gondolat, hogy az UB után közvetlenül Siófokról haza is tekerek Pécsre. Még Szűcs Fatima is áldását adta rá, amikor három nappal a verseny előtt belengedtem az ötletet, mondjuk ez meg is lepett.
A felkészülés utolsó hetében nem várt módon több napom is éjjelekbe nyúló fizikai munkával telt. Fatimával konzultálva az edzéstervet el is engedtem, de a táplálkozásra igyekeztem azért odafigyelni. Reggelire a szokásos zabkása adag dupláját ettem, kint a földeken alma-zabszelet-fehérjeszelet volt velem, este meg valami durva adag húsmentes tésztát ettem.
Csütörtökön már a normális kerékvágásba kerültem, reggel még kocogtam is egyet a Mecseken, és már a szénhidrát feltöltésre is figyelni tudtam.
Pénteken otthon maradtam. Ebédre vékony zöldségleves, és szénhidrát csökkentett lisztből készült palacsinta…ebből mondjuk 10 db…több fahéjas, egy-két lekváros, nehogy égjen a gyomrom. Folyadékot hanyagul frissítek, de most a folyadékfeltöltésre is figyeltem. Fokozatosan ittam, de rendes mennyiségeket. Azt gondoltam, hogy a szombati sorozatos megterhelés során ez lesz legnagyobb kihívásom, a vízpótlás.

Este a tésztapartin egy nagy adag mákos tésztát választottam, de mire visszaértünk a siófoki Aldihoz, annyira éhes lettem, hogy a másnapra vett mindkét vegyes magvas stanglimat még a parkolóban beburkoltam. Emiatt egy kicsit aggódtam, mert a rajtkapukhoz mindig üres gyomorral szeretek odaállni, hogy ne zötyögjön mindenem. Másnap végül ez ébredés után könnyedén megoldódott.
Mivel csak délben kezdtem, reggelire én még mertem zabkását enni, de a korábban kezdőket már lebeszéltem róla, nehogy baj legyen az első 5 km után. Aligáig még bedobtunk egy benzinkúti presszó kávét és rajt.
Legközelebb 10kor jelzett a gyomrom, hogy valamit kellene rágni. Zabszelet, víz. Mehetünk tovább. Lassan jött Vászoly és az én első szakaszom. Egész rendben voltam, bár kicsit kezdtem izgulni, mégis csak egy csapatért futok.

A három futásra és a közte lévő időre a következőt terveltem ki. Futás előtt egy órával eszek utoljára szilárdat, lehetőleg minél távolabb a következő indulástól, majd rajt előtt 10 perccel egy zselét. Futás közben 40 percenként zselé, közben folyamatosan víz a bringás kísérőtől, de nem őrült mennyiségben. A pontokon csak locsoltatom magam. Váltást követően először sétálgatás, közben víz visszatöltés Mg pezsgőtabival kiegészítve, majd némi gimnasztika, laza nyújtás és gyümölcsös fehérjeszeletek amolyan regenerációnak, némi sós ropi és magok, aszalt gyümölcs szénhidrátnak. Ezután a következő futásig apró kortyok vízből és legalább a váltás előtti közvetlenül kismosdó. Gélnek a nap első felében decathlonos alap gélt fogyasztottam, a második futás közepétől ugyanezen típus BCAA+koffein-es verzióját (éjszaka amúgy is kellett a koffein 😊) Fehérje szeletnek szintén decathlonos és aldis saját márkás cuccokat vittem. Menet közben a verseny előtti zselé kiegészült a Squeezy i:am sótablettával, amiből kettőt vettem be kb. 15 perccel az indulások előtt. Zseléből 4 normál és 4 long distance fogyott. Fehérje szeletből hat vagy hét, zabszeletből három. A Varga Pincészetnél két közepesen jó rétes ebédre. Más szilárd kaját én nem ettem a 20 óra alatt.
Amire kiemelten figyeltem:
- a futások végén nem spóroltam ki a zselét akkor sem, ha már csak 2 km volt vissza a szakaszból. Nem akartam, hogy a következő futásra lemerüljek, ezért már egyik végén a másikra gondoltam.
- futás előtt egy órával már nem ettem szilárdat, csak apró kortyokat ittam és mindig elmentem kismosdóra, és adtam egy esélyt a nagy dolognak is.
- futás utáni egy óra a regenerálódásé volt. Fehérje bevitel, szénhidrát visszatöltés és gimnasztika. Még az SMR hengert is használtam.
A harmadik (utolsónál) aztán borult minden: az indulásig minden addig felállított szabályomat betartottam, de az utolsó etap előtt a rövidülő szakaszok miatt hamarabb kerültem újra sorra. Közben elmúlt éjfél, hűlt a levegő és a két gyorsra sikerült szakasz (4:31/km@24km és 4:24/km@20km) után úgy voltam vele, lesz ami lesz és szőrén ülöm meg a lovat. 12 km-t frissítés nélkül (inni sem ittam) mentem. A combom már kezdtem érezni, 4:20 környékére már csak időszakosan tudtam bevinni a tempóm, de görcsöknek nyoma sem volt és a 4:30-4:35 még fenntartható volt 12 km-re. Miután átadtam a chipet, elengedtem mindent. Semmi nyújtás, csak egy energiaszelet és víz a váltópont asztaláról. Majd kocsiba be, és irány tovább.

A közös célba érkezéskor nagyon nem ízlett már az a pár futólépés, de közel sem voltam romokban.
A szálláson aztán Zsolti kibontotta a zöldséges rizs ellátmányunkat, amihez nap közben hozzá sem nyúltunk. Kb. másfél kiló száraz tömegű rizst képzeljetek el lefőzve sárgarépával. 5 főre. Hajnali 5-re nyoma sem volt. Én kétszer biztos mertem.

A bringás hazaútra másfél óra alvás után végül 8:15-kor szántam el magam. 2,5 liter vizet vittem magammal kulacsban és a futómellényben. Egy normál és három BCAA+koffeines gélt, két zabszeletet és 3 gyümölcsös fehérjeszeletet. Terv nem volt, csak egyben hazaérni. A gélt itt is 40 percenként toltam, közte egy-egy csomaggal a szeletekből.

Poroszlónál még 27 felett volt az átlagom, de a Mecsek és a déli napsütés befejezte a munkát, amit a Balaton elkezdett. Bodolyabértől szigorú kiránduló tempó, ha kellett – és sokszor nagyon kellett – kiállva a nyeregből. Végül épségben, a tervezetthez képest egy órával rövidebb menetidővel, megállás nélkül értem haza, pont ebédre. Egy 4 adagos tenger gyümölcsei penne várt csokitortával. Estig még a pihi mellé édes péksütik, aszalt gyümik, banán-alma. Kb. 15-16 ezer kcal volt a bevitelem péntek reggeltől vasárnap estig, de úgy érzem, hogy le is dolgoztam.

Hát így.

Megjegyzések